WEERSPIEGELD’ (‘Het Weer Nader Verklaard’), auteur Harry Geurts, Uitgeverij: Van Wijnen, Franeker)

‘Het weer nader verklaard’ op NOS-Teletekstpagina 717 was geruime tijd een begrip in ons land. De tekst op deze pagina, die niet meer bestaat, werd aangeleverd door het KNMI en bijna altijd geschreven door persvoorlichter van het weerinstituut: Harry Geurts. Harry was niet alleen de man van de heldere meteorologische en klimatologische stukjes op deze pagina: hij was ook de innemende ‘verbinding’ tussen de weeramateurs (onder meer georganiseerd in de Vereniging Weerkunde en Klimatologie) en de meteorologen van het KNMI.

Harry is inmiddels alweer enige tijd met pensioen, maar gaat gewoon stug door met zijn ‘hobby’ en daar moeten we als samenleving dankbaar voor zijn want hij heeft een geweldig weerboek geschreven. De titel van het meer dan 300 pagina’s tellende boek is ‘Weerspiegeld’, de ondertitel ‘Het weer nader verklaard’ (!). Wat op Teletekst niet meer kan doet Geurts op meer dan voortreffelijke wijze in zijn boek: op een voor iedereen begrijpelijke manier uitleggen hoe het weer in elkaar steekt. In de vele, vele onderwerpen die het boek telt passeert een ware optocht van feiten die met het weer te maken hebben de revue.
Zo komen in het eerste katern, Weer en weeronderzoek, onder meer onderwerpen als de allereerste metingen, historische weerstations, Buys Ballot (bekend als grondlegger van het KNMI en de ‘wet van Buys Ballot’), stadstemperaturen en de geschiedenis van het weer in de media aan de orde. Boeiend is ook het ‘Muziekweerbericht’. Antonio Vivaldi, bekend van Vioolconcerten De Vier Jaargetijden, was onder de indruk van stormen die zijn woonplaats Venetië troffen. In het boek staat ook een muzikale top 10 (klassiek, maar ook pop en jazz). Denk bij pop aan The Doors met ‘Riders on the Storm’’ en ’50 words of snow’ van Kate Bush.

Andere katernen in het boek zijn ‘Dagelijks weer’, ‘Regen, wind en wolken’ (hoofdstuk over Goethe als wolkenman en lokale winden met historische namen) en ‘Kou en Hitte’ (onder andere over sneeuw in allerlei vormen, droogte en natuurbranden en zonnig Nederland).
Het boek, uitgegeven door Uitgeverij Van Wijnen in Franeker, is een absolute aanrader en wat het ook zo mooi maakt zijn de prachtige afbeeldingen van onze landschapsschilders en de vele middeleeuwse etsen en Japanse prenten. Deze zijn afkomstig uit de rijke collectie van het Rijksmuseum. ‘Weerspiegeld’, dat ook een internetweergids bevat, ligt in de boekhandel en kost € 29,50. Het boek is ook online te koop. Kijk op: Weerspiegeld – Harry Geurts (uitgeverijvanwijnen.nl)